Projekt: Wsparcie PCK dla dzieci i młodzieży
złożony w ramach priorytetu IX „Wspieranie włączenia społecznego i walka z ubóstwem” Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014-2020
Wnioskodawca: Polski Czerwony Krzyż Oddział Rejonowy w Ciechanowie
Okres realizacji: 01.09.2017r. - 31.08.2019r.
Partnerzy projektu: Gmina Ciechanów, Gmina Regimin, Gmina Sońsk
Cel główny projektu: Wsparcie rodzin ze środowisk zagrożonych wykluczeniem społecznym i niewydolnych wychowawczo w procesie przygotowywania dzieci do samodzielnego życia i kształtowania właściwych postaw społecznych poprzez objęcie 80 dzieci i młodzieży w czasie wolnym od zajęć szkolnych opieką oraz zajęciami edukacyjnymi i profilaktycznymi, a także poprzez pomoc edukacyjno-doradczą dla 40 dorosłych członków tych rodzin oraz działania integrujące rodziny
Odbiorcy pomocy w projekcie: 80 osób w wieku 6-18 lat oraz 40 osób dorosłych z gmin Regimin, Sońsk, z gminy i miasta Ciechanów z rodzin przeżywających trudności w pełnieniu funkcji opiekuńczo-wychowawczych., zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym.
Rekrutacja
- wyselekcjonowanie kandydatów przez GOPS-y i z bazy rodzin objętych pomocą PCK, kontakt ze szkołami -wskazanie potencjalnych uczestników projektu, spotkania z rodzicami
- złożenie formularzy zgłoszeniowych przez rodziców
- uzyskanie opinii pedagogów szkolnych o potrzebach i problemach uczniów
- dokonanie wyboru 80 osób – uczestników projektu oraz 40 ich rodziców
Preferencje dla: osób i rodzin korzystających z POPŻ, dzieci z rodzin wielodzietnych, niepełnych, z rodzin ubogich, których co najmniej 1 rodzic jest bezrobotny, uczniów, którzy powtarzali rok nauki, dzieci i młodzieży niepełnosprawnej
Formy wsparcia przewidziane w projekcie:
1.Utworzenie i organizacja pracy Punktów Wsparcia Dziennego Dzieci i Młodzieży
a) Utworzenie Punktów Wsparcia Dziennego Dzieci i Młodzieży: w Ciechanowie, Gminie Sońsk, Gminie Regimin, Gminie Ciechanów .
b) opracowanie regulaminu działania PWDDiM i zaangażowanie kadry kierowniczej i wychowawców. Zakupione zostanie niezbędne wyposażenie. Punkty funkcjonować będą od poniedziałku do piątku przez 5 godzin dziennie
c) rekrutacja uczestników i przygotowanie szczegółowej diagnozy ich potrzeb, określającej możliwe i pożądane zmiany w jego postawach. oraz stworzenie ścieżki reintegracji dla każdego dziecka,
d) opracowanie programu merytorycznego PWDDiM Program opracowany zostanie na podstawie potrzeb ucz. projektu określonych w diagnozie wstępnej.
2.Prowadzenie działalności edukacyjnej
Punkty prowadzić będą szeroką działalność edukacyjną, służącą wspieraniu wychowanków w procesie nauczania. Działalność edukacyjna będzie miała charakter:
- stworzenia warunków i pomocy w odrabianiu lekcji
- prowadzenia korepetycji dla uczniów wykazujących problemy w nauce oraz reedukacji dla uczniów, którzy utracili posiadane wcześniej wiadomości i umiejętności
- prowadzenie kółek zainteresowań obejmujących realizację zajęć wykraczających tematycznie poza ramy programowe szkoły, zwłaszcza z fizyki, chemii, informatyki, biologii, historii, geografii, zajęcia z języka angielskiego.
Zajęcia będą miały charakter grupowy i indywidualny i wynikać będą z potrzeb konkretnych wychowanków. Codzienną pracę z dziećmi i młodzieżą prowadzić będą wychowawcy spełniający wymagania ustawy o wspieraniu rodziny.
3.Kształtowanie postaw prospołecznych wychowanków i właściwych relacji rodzinnych
Zadanie obejmować będzie następujące działania:
- działania profilaktyczne wspierające rodzinę w pełnieniu funkcji opiekuńczo – wychowawczych (organizacja terapii rodzinnej i indywidualnej, indywidualne i rodzinne doradztwo prawne).
- organizacja spotkań ze specjalistami i pogadanek z zakresu promocji zdrowia i zdrowego trybu życia i konieczności dbania o kondycje fizyczną,
- organizacja spotkań ze specjalistami i pogadanek z zakresu profilaktyki uzależnień, przeciwdziałania przemocy oraz ryzykownych zachowań
- prowadzenie zajęć terapeutycznych dla dzieci wykazujących problemy rozwojowe – zajęcia z logopedą, psychologiem, pedagogiem
- realizacja warsztatów kształtujących właściwe postawy społeczne: z zakresu komunikacji interpersonalnej, pracy grupie, utrzymywania właściwych relacji w grupie rówieśniczej, z rodzicami i nauczycielami, zajęć z zakresu kultury osobistej
- kurs udzielania pierwszej pomocy przedlekarskiej
- włączenie dzieci i młodzieży w działalność społeczną prowadzoną przez PCK
- organizacja wigilii i spotkań wielkanocnych
- spotkania indywidualne i grupowe z rodzicami dot. właściwej opieki nad dziećmi,
4.Rozwój zdolności i zainteresowań dzieci i młodzieży
W zadaniu zapewniona zostanie podopiecznym możliwość atrakcyjnego i pożytecznego spędzania wolnego czasu, a także odkrywania i rozwijania własnych zainteresowań, uzdolnień, talentów. Prowadzone będą następujące działania:
- organizacja gier i zabaw w siedzibach punktów oraz na świeżym powietrzu, wycieczki do ciekawych miejsc na terenie miasta,
- 4 wycieczki edukacyjno-rekreacyjne do innych miejscowości np. do teatru, kopalni soli, Centrum Nauki Kopernik, planetarium, ekologiczna do lasu
- kolonie w atrakcyjnych turystycznie miejscowościach i półkolonie na terenie Punktów, z programem edukacyjnym, terapeutycznym i profilaktycznym
- wyjścia do kina i na basen
- warsztaty muzyczno-wokalne, warsztaty teatralne, warsztaty taneczne, warsztaty plastyczne, warsztaty modelarskie
- zajęcia sportowe.
- 2 pikniki służące integracji rodzin wspólnemu przezywaniu emocji.
Podopieczni Punktów będą mieli możliwość zaprezentowania swych umiejętności w trakcie spotkań organizowanych przez PCK i partnerów, takich jak Dzień PCK, Dzień Honorowego Dawcy Krwi, Dzień Babci, Dzień Dziadka, Dzień Matki.
Dla podopiecznych Punktów zakupione zostaną wyprawki szkolne.